-> Change language

Newslatter

Pe acest site ...

Share



Poate nici nu ne dăm seama că există anumite concepţii adânc înrădăcinate în mintea noastră. Ele au fost "semănate" acolo de societatea în care trăim, au fost preluate automat şi fără o examinare critică corespunzătoare. Oricum, acestea ne influenţează gândirea. Una dintre acestea se manifestă atunci când întrebăm: "Ce să iau ca să fiu sănătos?". Întrebarea corectă e: "Ce să fac ca să fiu sănătos?"
Această concepţie a generat moda suplimentelor nutritive. Producătorii s-au grăbit să iasă în întâmpinarea doritorilor de "sănătate-instant", scoţând pe piaţă tot felul de suplimente, care de care mai complexe, mai exotice şi mai ... scumpe: ginseng, cartilagiu de rechin, omega3, multivitamine, ulei de somon, coenzima Q, etc

Moda suplimentelor alimentare


. Moda este favorizată de un alt fenomen. Deoarece e nevoie de ceva efort, planificare și dezvoltarea unor noi obiceiuri pentru a mări consumul de fructe și vegetale, mulți cred că e o soluție mai simplă aceea de a lua suplimente („pastile cu vitamine”) pentru a obține beneficiile unei alimentații corecte. Ei încearcă să-și îmbunătățească starea de sănătate, nu prin a schimba radical ceea ce pun pe masă, ci consumând aceleași alimente și adăugând suplimente de vitamine și minerale la dieta lor.

Pentru cei interesaţi, puteţi descărca aici declaraţia de poziţie a Consiliului de Nutriţie al Conferinţei Generale AZŞ despre suplimentele vitaminice.

 




Un risc important, dar nerecunoscut


Un studiu recent (publicat în 2011), efectuat pe 8860 de adulţi, a arătat că cei care folosesc suplimente alimentare au nivele mai mari de minerale.1 Problema este însă că în unele cazuri cantitatea de minerale a fost prea mare, cercetătorii atrăgând atenţia că cei care le folosesc se expun la riscuri. Ei au avertizat în special în privinţa calciului, fierului, zincului şi magneziului. Dr. Neil Nedley atrage, de asemenea, atenţia asupra acestui pericol ascuns.2 A lua doze suplimentare de vitamine poate cauza probleme.

Să luăm ca exemplu vitamina B, niacina. Niacina este, de fapt, un acid (acidul nicotinic – a nu se confunda cu celebra „nicotină” din tutun3), dar se comportă ca o vitamină dacă este în cantitățile în care se găsește în natură. Totuși, dacă se consumă cantități mari din acest acid, se comport ca un medicament.4 Motivul este că se foloseşte din această vitamină numai atât cât are corpul nevoie. Surplusul, ceea ce nu poate fi folosit ca și vitamină, are asupra corpului efectele unui medicament. Printre aceste efecte sunt scăderea colesterolului și a trigliceridelor.5 Pentru acest motiv, mulți oameni folosesc niacina în doze mari (ca și medicament), pentru a aduce grăsimile din sânge la valori normale.

 

Ca toate celelalte medicamente, niacina în doze mari poate da efecte adverse. În cazul niacinei, aceste efecte adverse include ulcerul peptic, diareea, tulburări de ritm cardiac, afectarea ficatului, guta și agravarea diabetului.6, 7, 8 Ca și alte medicamente, niacina în cantități mari poate avea și ceva efecte dorite, dar are și efecte nedorite. Cei care folosesc cantități mari de niacina, iau de fapt un medicament – nu doar o vitamină. De fapt, un articol stiințific recent despre niacină concluziona cu următoarele remarci: „Din păcate, profilul efectelor adverse ale acestui agent [niacina] justifică folosirea lui doar pentru pacienți cu dislipidemie accentuată [grăsimile în sânge foarte crescute], la care efectele adverse și potențialul de toxicitate sunt monitorizate cu atenție.”9

Vitaminele din complexul B, incluzând niacina, sunt hidrosolubile și de aceea se elimină ușor. Pentru acest motiv, mulți oameni care nu au o înțelegere clară a biochimiei, cred că organismul lor se descotoroseşte de orice exces de niacină şi aceasta nu îi va afecta în nici un fel. Din păcate ei se înșeală. Alte vitamine din complexul B pot de asemenea să cauzeze probleme dacă sunt în exces. Cantități mari de acid folic pot duce la insomnie și alte tulburări psihice. În plus, poate masca semnele unei anemii pernicioase.  Vitamina B6 (piridoxina) în cantități mari poate agrava boala Parkinson și cauzează și alte probleme ale nervilor (neuropatii). 10

Vitamina C, o altă vitamină hidrosolubilă, poate crește riscul de calculi renali dacă este luată în exces.11 Poate cauza, de asemenea diaree și crampe abdominale.12 Aceia care înterup brusc aportul de vitamina C care a fost luat în doze mai mari de 500 mg/zi, riscă să dezvolte deficiență de vitamina C – aparent deoarece corpul devine dependent de doze mai mari de vitamină.13 Gingiile lor sângerează foarte ușor când se spală pe dinți.

Vitaminele liposolubile precum vitamin A, D, E și K, sunt mai greu de eliminat de către corp. Multe persoane au luat doze mici de vitamina A ca și supliment și aceasta a avut ca rezultat îmbolnăvirea. O doză de 25.000 UI de vitamina A pentru o zi (aproximativ de cinci ori doza necesară pentru a preveni deficitul nutritional) poate cauza probleme diverse precum tulburări ale ficatului, dureri de cap, căderea părului, uscarea pielii, dureri osoase și dureri articulare.14 Femeile însărcinate care au un aport mai mare de 10.000 UI de vitamină, determină la copil creșterea riscului de malformații congenitale.15

Excesul de vitamina D poate cauza probleme severe datorită influenței acesteia asupra echilibrului calciului în corp și poate duce la acumularea calciului în sânge (numită hipercalcemie). Această situație poate fi cauza pentru simptome de la cele ușoare până la cele care amenință viața. Lista problemelor associate include greață, vomă, oboseală, confuzie, tensiune arterială crescută, insuficiență renală și comă.16

Vitamina E poate fi toxică în cantități mari, cauzând probleme precum slăbiciunea și oboseala, dar și greață și diaree.17 Excesul de vitamina E predispune unele persoane la sângerări, în special pe cei care sunt sub tratament cu anticoagulante.18, 19 Dr. Sheldon Hendler este o autoritate citată adesea în legătură cu vitaminele și mineralele are un doctorat în biochimie de la Columbia University și licenţă de la University of California. El a lansat un avertisment ferm legat de faptul că suplimentele de vitamina E sunt mai riscante decât pentru susțin producători. Dr. Hendler nu vede „nici un motiv ca adulții să ia mai mult de 400 UI zilnic” și enumeră îngrijorările sale pentru câteva efecte adverse care încep la doze mici precum 600 UI pe zi.20

Uneori "mai mult" poate însemna "mai puţin"

Exista încă o îngrijorare legată de practica de a lua supliment de vitamine și minerale în mod curent. În mod surprinzător, deficienţa de vitamine și minerale poate fi cauzată și de ingerarea unor doze mari de suplimente. Cum se poate întâmpla acest lucru? Cum se poate ca acele persoane conștiincioase care iau vitamine și minerale în plus să se expună unui risc crescut de deficiență? Răspunsul stă într-o înțelegere corectă a influenței pe care o au vitaminele și mineralele unele asupra celorlalte. Există mai multe moduri în care vitaminele și mineralele sunt transportate și utilizate în corp. Luând cantități excesive dintr-un mineral sau vitamină, aceasta cauzează un dezechilibru în absorbția si utilizarea altor vitamine și minerale. Unele dintre aceste interacțiuni sunt ilustrate în figura de mai jos.
În această figură, o linie care face legătura între una dintre vitamine și unul din minerale indică o interacțiune. De exemplu, vitamina C este unită printr-o linie cu fierul. Aceasta indică faptul că există o interacțiune între aceste două substanțe. În această interacțiune specifică, dacă iei zilnic doze mari de vitamina C, corpul tău va mări absorbția de fier, ceea ce poate fi cauza altor probleme. Interacțiunea altor substanțe poate cauza scăderea absorbției unei anumite substanțe. Mulți oameni nu sunt conștienți de aceste interacțiuni cu potential dăunător. Mesajul este că nimeni nu ar trebui să ia doze mari de suplimente fără o mare atenţie. Sunt 11 interacțiuni diferite arătate în această figură.
Nu doar că vitaminele și mineralele interacționează între ele, dar vitaminele pot interacționa cu alte vitamine și mineralele cu alte minerale.
Există 12 vitamine și 27 posibile interacțiuni. Observați că trei dintre vitaminele populare, A, C si E, interacționează între ele.

Cum e cu multivitaminele adăugate suplimentar în alimente? Multor produse din comerţ, în special cele pentru vegetarieni, cum ar fi fulgi cereale, lapte de soia, burgeri de soia sunt fortificate cu vitamine.  Spre deosebire de suplimente, de obicei acestea nu conţin cantități mari de nutrienți. Este puțin probabil că dacă vor fi consumate astfel de produse, vor exista repercusiuni serioase (deși probabil că adăugarea suplimentelor nu ar fi chiar necesară dacă alimentaţia este sănătoasă şi diversificată).

Sunt unele stări de boală în care dozele mari de vitamine pot fi benefice. Totuși, astfel de suplimente este cel mai bine să fie luate sub îndrumarea cuiva care este conștient de riscurile ca și de beneficiile unei astfel de abordări. Folosirea la întâmplare a suplimentelor de vitamine poate foarte bine să pună în pericol sănătatea mai mult decât să o îmbunătățească.

Există multe studii foarte interesante care pun alimentele vegetale integrale pe locul campionilor în domeniul antioxidanților, unde altădată vitaminele erau considerate stăpâne. De exemplu, studii recente arată faptul că poți obține echivalentul beneficiilor de antioxidant a 1100 UI de vitamina E prin consumul unei căni de varză verde creață fiartă. Varza verde creață face acest lucru fără a vă expune riscului care există la consumarea unei doze mari de vitamina E deoarece conține doar 13 UI de antioxidant vitamina E. Dar mai conține și o grămadă de alți antioxidanți care echivalează 1100 UI vitamina E supliment.23

Mesajul  este că multe fructe si vegetale au efecte antioxidante puternice care depășesc așteptările noastre datorită conținutului de vitamine. În mod asemănător, alte chimicale întâlnite în mod natural în alimentele vegetale pot substitui funcțiile pe care noi le asociem de obicei anumitor vitamine. Mai mult decât atât, noi știm că dacă mâncăm fructe, cereale și vegetale din belșug, aceasta va adăuga câțiva ani la viața noastră. Studiile arată că o dietă vegetariană poate prelungi viața medie a unei persoane cu mai mult de un deceniu în comparație cu ceea ce este de așteptat pentru cei care consumă carne și au o dietă săracă în vegetale. Ar trebui să fie evident pentru cei care au citit în mod conștiincios această carte că modul în care dieta vegetariană influențează în mod pozitiv longevitatea este prin scăderea considerabilă a riscului pentru cei mai puternici doi ucigași, bolile de inimă și cancerul, precum și scăderea riscului pentru alte boli degenerative. Decât să vă gândiți să folosiți suplimente ca alternativă la o alimentație bună, mai bine faceți alegeri alimentare sănătoase.


Suplimentele de vitamine și durata vieții tale
În legatură cu folosirea suplimentelor se ridică o altă întrebare: aceste suplimente de vitamine și minerale chiar măresc durata vieții? Din fericire, acestea există de ceva vreme ca să putem să găsim un răspuns din punct de vedere statistic la această întrebare.

"Care sunt beneficiile suplimentelor alimentare?" Aceasta este întrebarea pe care și-au pus-o nu cu mult timp în urmă cercetătorii de la Centrul Național pentru Prevenirea Bolilor Cronice și Promovarea Sănătății (National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion). Cercetătorii au folosit vasta bază de date de la Primul Studiu al Sănătății Naționale și Examinarea Nutriției (First National Health and Nutrition Examination Survey) care s-a desfășurat între anii 1971 – 1975, și apoi au evaluat rata mortalității participanților până în 1987. Ei au descoperit că cei care au folosit suplimente nu au trait mai mult decât cei care nu au folosit.24 Ei au concluzionat: „Nu am găsit nicio dovadă pentru creșterea longevității printer cei care au folosit suplimente în Statele Unite.” Este clar că suplimentele nu se țin de promisiune.

Este evident că Fundația pentru Sănătatea Alimentației nu minte în ceea ce privește suplimentele cu minerale și vitamine. Datele susțin o dietă bazată pe fructe, cereale și vegetale din abundență. Aceste alegeri alimentare nu doar că ne asigură beneficiile vitaminelor și mineralelor cunoscute, dar asigură și o serie de factori care încă nu au fost descoperiți. Dacă urmezi un program de suplimente, va trebui să aștepți ca oamenii de știință să descopere mai multe componente sănătoase în alimentele vegetale, să învețe cum să le producă sau să le izoleze în laborator, și apoi să le pună în suplimente pentru a putea fi vândute. Pe de altă parte, daca manânci fructe, legume, cereale integrale, nuci și semințe cumpătat, atunci vei obține toate substanţele fitochimice (substanţe chimice naturale din plante) protectoare, înainte ca acestea să fie măcar descoperite.
----
1. Bailey RL, Fulgoni VL 3rd, Keast DR, Dwyer JT. Dietary supplement use is associated with higher intakes of mineralsfrom food sources. Am J Clin Nutr. 2011 Nov;94(5):1376-81.
2. Neil Nedley - "Proof positive" (Cap 20)

3  Marcus R, Coulston AM.  Water-soluble vitamins.  In: Gilman AG, Goodman LS, et al, editors.  Goodman and Gilman’s The Pharmacologic Basis of Therapeutics—7th edition.  New York, NY: MacMillan Publishing Company, 1985 p. 1557-1559.
4  Brown MS, Goldstein JL.  Drugs used in the treatment of hyperlipoproteinemias.  In: Gilman AG, Goodman LS, et al, editors.  Goodman and Gilman’s The Pharmacologic Basis of Therapeutics—7th edition.  New York, NY: MacMillan Publishing Company, 1985 p. 834-835.
5  King JM, Crouse JR, et al.  Evaluation of effects of unmodified niacin on fasting and postprandial plasma lipids in normolipidemic men with hypoalphalipoproteinemia.  Am J Med 1994 Oct;97(4):323-331.
6  Crouse JR 3rd.  New developments in the use of niacin for treatment of hyperlipidemia: new considerations in the use of an old drug.  Coron Artery Dis 1996 Apr;7(4):321-326.
7  Brown MS, Goldstein JL.  Drugs used in the treatment of hyperlipoproteinemias.  In: Gilman AG, Goodman LS, et al, editors.  Goodman and Gilman’s The Pharmacologic Basis of Therapeutics—7th edition.  New York, NY: MacMillan Publishing Company, 1985 p. 834-835.
8  Hendler SS.  The Doctor’s Vitamin and Mineral Encyclopedia.  New York, NY: Simon and Schuster.  1990 p. 61.
9  Crouse JR 3rd.  New developments in the use of niacin for treatment of hyperlipidemia: new considerations in the use of an old drug.  Coron Artery Dis 1996 Apr;7(4):321-326.
10  Marcus R, Coulston AM.  Water-soluble vitamins.  In: Gilman AG, Goodman LS, et al, editors.  Goodman and Gilman’s The Pharmacologic Basis of Therapeutics—7th edition.  New York, NY: MacMillan Publishing Company, 1985 p. 1559-1562.
11  Hendler SS.  The Doctor’s Vitamin and Mineral Encyclopedia.  New York, NY: Simon and Schuster.  1990 p. 91-92.
12  Hendler SS.  The Doctor’s Vitamin and Mineral Encyclopedia.  New York, NY: Simon and Schuster.  1990 p. 91-92.
13  Hendler SS.  The Doctor’s Vitamin and Mineral Encyclopedia.  New York, NY: Simon and Schuster.  1990 p. 91-92.
14  Napier K.  Too Many Vitamins?  Harvard Health Letter 1996 Jan 21(3):1-3.
15  Napier K.  Too Many Vitamins?  Harvard Health Letter 1996 Jan 21(3):1-3.
16  Hendler SS.  The Doctor’s Vitamin and Mineral Encyclopedia.  New York, NY: Simon and Schuster.  1990 p. 99.
17  Napier K.  Too Many Vitamins?  Harvard Health Letter 1996 Jan 21(3):1-3.
18  Napier K.  Too Many Vitamins?  Harvard Health Letter 1996 Jan 21(3):1-3.
19  Hendler SS.  The Doctor’s Vitamin and Mineral Encyclopedia.  New York, NY: Simon and Schuster.  1990 p. 107-108.
20  Hendler SS.  The Doctor’s Vitamin and Mineral Encyclopedia.  New York, NY: Simon and Schuster.  1990 p. 100-108.
21  Bodwell CE, Erdman JW Jr, editors.  Nutrient Interactions. Marcel Dekker, Inc.,  New York. 1988.
22  Bodwell CE, Erdman JW Jr, editors.  Nutrient Interactions. Marcel Dekker, Inc.,  New York. 1988.
23  Wang H, Sofic E, Prior RL.  Total antioxidant capacity of vegetables.  J Agric Food Chem 1996;44(11):3426-3421.
24  Kim I, Williamson DF, et al.  Vitamin and mineral supplement use and mortality in a US cohort.  Am J Public Health 1993 Apr;83(4):546-550.

Sursa dr. Bratu

Share on facebook

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează